Taalverhaal draagt bij tot: 

 

COMMUNICATIE

Het ontwikkelen van sterke communicatieve vaardigheden stelt kinderen in staat om effectief te communiceren met anderen, relaties op te bouwen en hun sociale en emotionele welzijn te bevorderen.

COGNITIEVE ONTWIKKELING

Taalontwikkeling is nauw verbonden met cognitieve ontwikkeling. Door taal te gebruiken, leren kinderen problemen op te lossen, logisch te redeneren, te plannen en te organiseren. Het ontwikkelen van taalvaardigheden stimuleert ook het denken en helpt kinderen complexe concepten te begrijpen.

SCHOOLS SUCCES

Sterke taalvaardigheden leggen de basis voor succes in alle schoolvakken. Kinderen met een goede taalvaardigheid hebben een beter begrip van teksten, kunnen effectiever schrijven en presenteren en zijn beter in staat om informatie te verwerken en toe te passen in verschillende vakgebieden.

SOCIALE EN EMOTIONELE ONTWIKKELING

Taal speelt een cruciale rol in sociale interactie. Het stelt kinderen in staat om vriendschappen te sluiten, empathie te tonen, conflicten op te lossen en samen te werken met anderen. Door middel van taal leren kinderen ook om emoties te herkennen, te begrijpen en te uiten.

ZELFEXPRESSIE EN IDENTITEITSVORMING

Taal stelt kinderen in staat om zichzelf uit te drukken en hun gedachten, gevoelens en ervaringen te delen. Het ontwikkelen van een sterke taalvaardigheid helpt kinderen om een ​​duidelijk zelfbeeld te ontwikkelen, zelfvertrouwen op te bouwen en hun identiteit te vormen.

 

 

Wat is Hanen® en waarom geloof ik er zo hard in? 

WAT? 

De missie van The Hanen Centre is om ouders en professionals in staat te stellen hun dagelijkse interacties met jonge kinderen te verbeteren, met als doel de best mogelijke levenslange sociale, taal- en geletterdheidsvaardigheden van kinderen te bevorderen. 

Het Hanen Centre is gelegen in Canada en doet sinds de jaren '70 onderzoek naar de achtergronden van taal- en spraakproblemen. Ze ontwikkelden specifieke methodieken voor het verbeteren van de communicatiemogelijkheden van jonge kinderen. 
De wetenschappelijke onderzoeksresultaten zijn vertaald naar praktische communicatiestrategieën rond dagelijkse bezigheden die gemakkelijk toepasbaar zijn voor ouders en professionals.


WAAROM? 

  • Het is een evidence based (op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde) methode die bijdraagt tot de taalontwikkeling van kinderen. 
  • Bruikbaar voor alle kinderen - los van in welke fase van de taalontwikkeling een kind zich bevindt. 
    • Preventie van taalachterstand voor kinderen met een risico op taalachterstand of Nederlands als tweede taal.
    • Vroegtijdige taalinterventie voor kinderen met een taalachterstand. 
    • Verrijking van de taal voor kinderen zonder taalproblemen. 
  • Bruikbaar in dagdagelijkse situaties 
  • Zeer laagdrempelig - de programma's zijn geschreven in zeer duidelijke taal met veel visualisaties. 
  • Gebruik van geheugensteunen om de belangrijkste strategieën te kunnen onthouden. 
  • Hanenprogramma's® houden rekening met twee- of meertaligheid. 
  • Mogelijkheid tot (videointeractie)coaching. 

Ik ben gecertificeerd voor Teacher Talk Series en het Learning Language and Loving it programma.
Ik verwijs graag naar het wetenschappelijk artikel dat het onderzoek achter het programma weergeeft.